Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters

    MINITRIX 18462 Stuurstandrijtuig

    Productomschrijving

    Model: Met kortkoppelingsmechaniek, driepuntsfrontsein aan de zijde van de machinistencabine met rijrichtingsafhankelijk frontsein 3x wit en 2x rood, 14-polige digitale interface en verlichte bestemmingsweergave. Voorbereid voor naderhand in te bouwen binnenverlichting. Authentieke kleuren en opschriften. Lengte over de buffers 165 mm. Voorbeeld: Stuurstandrijtuig voor regionaal verkeer type Bnrbdzf 480.1 in verkeersrode kleurstelling van de Deutsche Bahn AG (DB AG). Ingezet voor: regionale treinen en regionale exprestreinen rond 2018. Vanaf 1960 ontstonden de standaardwagens van de zogenoemde “Silberlinge“ in drie varianten: als 2e klas rijtuig, als 1e en 2e klas rijtuig en als stuurstandrijtuig. Maar de machinistencabines van deze stuurstandrijtuigen waren bij het personeel al snel bijzonder impopulair. Al snel raakten vanwege de uiterst kleine ruimte en de hoekige vorm van de bestuurderscabine de bijnamen “konijnenhok” en “bestuurders-wc” ingeburgerd. Naar tegenwoordige maatstaven kon verder de technische uitrusting als regelrecht primitief worden omschreven. Om de krappe omstandigheden in de bestuurderscabine van het Silberling-stuurstandrijtuig te verbeteren, ontwierp AW Karlsruhe in 1971 een bestuurdersruimte over de hele breedte van de wagen zonder overgang. Zijn front leek op dat van de nieuwe motorwagen uit serie 420. Tot 1982 ontstonden zo 508 standaard stuurstandrijtuigen met de “Karlsruher Kopf“. Ook deze stuurstandrijtuigen voldeden in de jaren ‘90 niet meer aan de geldende eisen voor een moderne werkplek en konden onder andere alleen met diesel- of elektrolocs worden gebruikt. Een wisseling vergde een uren durende ombouw van het bestuurderspaneel.Daarom ontwikkelde Raw Wittenberge in 1992 een nieuwe, modulaire machinistencabine. Deze bestond uit een voorgefabriceerde, van met glasvezel versterkte kunststof panelen gemaakte wagenbakmodule en een op serie 628 gebaseerde kopvorm, waarin de met serie 111 ingevoerde standaard DB-bestuurderscabine was geïnstalleerd. Nu was er een ruime en overzichtelijke bestuurderscabine met een modern besturingspaneel, dat met een computergestuurde besturing voor diesel- en elektrolocs was uitgerust. Deze maakte zowel het gebruik met de conventionele trek-duwbesturing als met de nieuwe time-sharing trek-duwbesturing mogelijk. Daarbij was nu een eenvoudige omschakeling van de bedrijfsmodus voldoende, ombouw was niet meer nodig. Ook was er nu een per zijde selecteerbare deuraansturing, waardoor de rijtuigen ook vaak aan de voorzijde van een dubbeldeks trek-duwtrein werden ingezet. Deze machinistencabinemodules werden tot 1998 in grote aantallen ingebouwd, waarbij toch ook afwijkingen in de vormgeving van de stuurstandrijtuigen bestonden. De rijtuigen van type Bnrbdzf 480.1 werden oorspronkelijk voor inzet in Hessen omgebouwd en hadden als enige exemplaren van de Bnrbdzf naast een toilet voor mindervaliden ook een ingebouwde lift. Enkele van deze stuurstandrijtuigen gingen dan ook naar andere stations, zoals Kiel, Stuttgart en Mühldorf. Met de toenemende regionalisering en de inzet van moderne motorwagens verloren ook deze stuurstandrijtuigen, samen met de gemoderniseerde Silberlingen, steeds meer inzetmogelijkheden. Tegenwoordig zie je ze dan ook nog maar zelden en dan ingezet als RegionalExpress, RegionalBahn of Radexpress. De bijbehorende binnenverlichting:66611 LED-binnenverlichting. NIEUWE CONSTRUCTIE

    Toon meer

    Specificaties

    Artikelnummer
    18462
    SKU
    T18462
    EAN
    4028106000003

    Toon meer

    Reviews

    0 from 5Based on 0 reviews
    Schrijf je eigen review

    Er zijn nog geen reviews geschreven over dit product..

    MINITRIX 18462 Stuurstandrijtuig
    € 105,-
    MINITRIX 18462 Stuurstandrijtuig
    Dit product is op bestelling
    Toevoegen aan winkelwagen

    Meest bekeken producten

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »