"De Verlosser van de Lijnen" werd de VT genoemd. Net als hun DB-modellen, omvatten de PIKO-modellen van de elektrische auto en de controlewagen duidelijke, betrouwbare en onderhoudsarme constructies. Het spoorwagonmodel wordt aangedreven door een micromotor, die is uitgerust met twee relatief grote, nauwkeurig gedimensioneerde vliegwielen om perfecte loopeigenschappen te garanderen. De drive werkt op beide assen. Omdat tractie- en besturingsauto's via een stroomgeleidende kortsluiting van korte koppelingen met elkaar kunnen worden gekoppeld, kunnen twee extra (en dus vier) assen worden gebruikt voor veilige stroomafname in toepassingen met besturingsauto's. De treinwagon heeft een digitale interface PluX16 tot NEM 658. De verlichtingsfuncties van beide voertuigen zijn afzonderlijk schakelbaar. Ondanks de constructieve uitrusting van de rij- en stuurauto is een duidelijk zicht door de passagierscompartimenten mogelijk. De treinwagon kan prototypisch worden gebruikt als een locomotief voor het meenemen van individuele goederenwagens. Een as zonder antislipbanden, voor verwisseling tegen de as met tractiebanden van de VT, is ingesloten.