"35 jaar EuroCity
Rijtuig in toestand rond 1989
Treinverbinding Keulen-Amsterdam CS / Met ingang van de zomerdienstregeling 1987 wordt de EuroCity 26/27 "Frans Hals" ingevoerd als derde verbinding tussen Nederland en Zuid-Duitsland, naast de twee traditionele treinen "Erasmus" en "Rembrandt". De beroemde Nederlandse schilder gaf zijn naam aan de trein. De nieuwe EuroCity verbond München en Amsterdam op voorheen bestaande intercityroutes van DB en NS.
Met de start van het ICE-verkeer op de nieuwe lijnen Hannover-Würzburg en Mannheim-Stuttgart en de daarmee samenhangende dienstregelingswijzigingen in de zomerdienstregeling 1991, werd de route van de "Frans Hals" ingekort. Het kreeg de nieuwe treinnummers EC 145 (Amsterdam-Keulen) en EC 148 (Keulen-Amsterdam). Met een reistijd van 2 uur en 40 minuten bedraagt de kruissnelheid 100 km/u. Het voorheen statige rijtuigstel is tijdelijk gereduceerd tot slechts vier rijtuigen.
De geschiedenis van de EuroCity "Frans Hals" eindigt op 3 november 2000. Onder het nieuwe merk ICE International namen de nieuwe monotone ICE 3-eenheden van de serie 406 de leiding van deze kleurrijke EuroCity-trein over.