"Voor de eerste keer in de Epoch III belettering
Duidelijk zicht tussen ketel en
en loopwerk / Het standaard locomotiefprogramma van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) omvatte ook de ontwikkeling van een krachtige goederenlocomotief. De locomotief, die de aanduiding BR 44 kreeg, moest goederentreinen tot 1.200 ton in het middelgebergte en tot 600 ton over steile hellingen kunnen vervoeren. In 1926 werden de eerste 10 machines met de wielopstelling 1'E h3 afgeleverd. Pas in 1937, na de toegenomen eisen van het treintransport, ging deze locomotief in serieproductie en werd in grote aantallen, in verschillende uitvoeringen, aangeschaft,
in verschillende versies. Totdat zij werden vervangen door moderne diesel- en elektrische locomotieven, vormden de machines van serie 44 de ruggengraat van de zware goederentreindienst in heel Duitsland".
Ik heb een tweede loc besteld, omdat de eerste loc terug is naar Fleischmann, nadat er voor de vierde keer een probleem optrad. Deze loc lijkt het tot nu toe goed te doen.