Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters

    MINITRIX 16253 Diesellocomotief serie 225

    Productomschrijving

    Model: Met 14-polige digitale interface. Motor met vliegwiel, 4 aangedreven assen, antislipbanden. Frontverlichting en sluitseinen met de rijrichting wisselend, door middel van brugstekker optioneel uitschakelbaar, met warmwitte ledlampjes. Kortkoppelingsmechaniek. Gemonteerde handgrepen. Lengte over de buffers 102 mm. Voorbeeld: Traject-diesellocomotief 225 073-6 van spoorwegmaatschappij AIXrail GmbH. Dieselhydraulische locomotief. Met gasafvoerkap. T16253 – dieselloc 225-073 AIXrailSerie 225 ontstond vanaf midden 2003, toen 67 exemplaren van de voormalige serie 215 aan DB Cargo werden verkocht en vervolgens als serie 225 werden ingedeeld. Daarbij verving men meestal de niet meer benodigde stoomverwarmingsinstallaties door voorverwarmings- en warmhoudapparatuur, evenals de ballastgewichten. Maar doordat er steeds krachtigere machines beschikbaar kwamen, werd het leven van serie 218 moeilijker en verdween deze serie steeds meer van de rails. Als laatste der Mohikanen hield de 225 073 het nog heel lang vol, tot hij uiteindelijk op 7 december 2016 bij depot Ulm uit dienst werd genomen. Hij werd in het voorjaar van 2017 door spoorwegonderneming AIXrail uit Aken aangekocht, om vervolgens voor bouw- en goederentreindiensten te worden ingezet. Al snel werd hij ook getooid in de fraaie AIXrail-kleuren groen en zwart. Andere particuliere spoorwegondernemingen visten ook niet achter het net en zo vonden nog 30 locs een nieuw thuis.Een korte terugblik op de geschiedenis van serie 225 (voorheen 215) mag niet ontbreken: Vanaf het midden van de jaren ‘60 leidde de voortschrijdende buitenbedrijfstelling van stoomlocomotieven tot een groeiende vraag naar sterke diesellocs. Deze moesten niet alleen met hogere snelheden kunnen rijden, maar ook de overgang naar elektrische treinverwarming mogelijk maken. MAN had weliswaar net een krachtige 2.500 pk-motor ontwikkeld, maar die was nog niet voldoende getest. Ook was er bij diesellocs nog niet voldoende ervaring opgedaan met elektrische treinverwarming. Om aan de dringende vraag naar locs te voldoen, werd als tussenoplossing serie V 168 (vanaf 1968: 215) ontworpen. Dit was een 400 mm langere versie van de V 160, die de inbouw van verschillende voorkeursmotoren mogelijk moest maken. De stoomverwarming met een stookketel van het type Vapor-Heating werd voorlopig in stand gehouden, maar de locs moesten kunnen worden omgebouwd naar elektrische verwarming. In 1968 leverde Krupp tien voorseriemachines 215 001-010. Deze dienden als testmodellen voor de nieuwe 2.500 pk-motor van MAN. Met de inbouw van een hydrodynamische rem kon de topsnelheid van de 215 005-010 naar 140 km/h worden verhoogd. Tussen 1969 en 1971 volgen nog 140 seriemachines van serie 215. Met uitzondering van de 215 071-093 en de laatste 20 exemplaren kregen ze echter allemaal de beproefde, betrouwbare 1.900 pk-motor. Bij de andere werd de inmiddels verbeterde 2.500 pk-motor ingebouwd. De laatste geplande ritten van serie 215 eindigden bij DB Regio Hessen in april 2003. Niet-geplande diensten werden daarna nog een paar maanden gereden bij DB Regio Rheinland, maar daarna was het afgelopen. Greep- en steunstangen aangezet.Verlichting met warmwitte ledlampjes.

    Toon meer

    Specificaties

    Artikelnummer
    16253
    SKU
    T16253
    EAN
    4028106000003

    Toon meer

    Reviews

    0 from 5Based on 0 reviews
    Schrijf je eigen review

    Er zijn nog geen reviews geschreven over dit product..

    MINITRIX 16253 Diesellocomotief serie 225
    € 259,-
    MINITRIX 16253 Diesellocomotief serie 225
    Dit product is op bestelling
    Toevoegen aan winkelwagen

    Meest bekeken producten

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »