Gegoten metalen chassis; "De serie 98.8, de Beierse GtL 4/4, werd voor het eerst in 1911 door de Beierse Staatsspoorwegen in gebruik genomen. Na enkele aanpassingen werd hij tot 1927 verder gebouwd.De locomotieven bewezen zeer goed te rijden en waren met een vermogen van 450 pk de krachtigste Beierse lokale spoorweglocomotieven. In totaal 117Locomotieven gemaakt. Bijna alle spoorwegdepots in Beieren die zijlijnen bedienden, hadden de GtL 4/4 in hun inventaris. De laatste twee Beierse GtL 4/4 des
Het depot van Schweinfurt behoorde in de jaren 60 tot de favoriete locomotieven van treinliefhebbers. Tegen het einde van haar carrière reden 098 812 vaak op de zijlijn van Bad Neustadt
(Saale) naar Königshofen (in Grabfeld) en daar sleepten passagiers- en goederentreinen. De locomotief is bewaard gebleven als rijdende museumlocomotief van de Spoorwegvrienden van Ulm
bleef. "