Variant met kolenbakbevestiging. Met ventilatie-opzetstuk op de bestuurderscabine ; "Het type T 18 was de laatste tenderlocomotief die voor de Pruisische staatsspoorwegen werd ontwikkeld. Oorspronkelijk was hij bedoeld voor gebruik op Rügen als vervanging voor de Serie T 12 en T 10 gepland. Het ontstond toen in 1912 een type locomotief werd bedacht waarmee expres- en passagierstreinen in of nabij de grens konden worden gebruiktHet woon-werkverkeer moet op kortere routes worden vervoerd. Het ontwerp van een tenderlocomotief met symmetrisch loopwerk is voorzien omdat dit in tegenstelling tot
Tenderlocomotieven vooruit en achteruit met dezelfde snelheid en rijden in de tegenovergestelde richting zonder de draaischijf te hoeven draaien
zou kunnen. Hun prestaties en topsnelheid zouden ongeveer hetzelfde moeten zijn als die van de P 8. Robert Garbe ontwierp deze 2'C2 'tenderlocomotief voor 100 km / u met een aslast van 17 t
en liet het bouwen door de Stettiner Vulkan-Werke. Het kreeg de aanduiding T 18. "